"Ik ben fier op onze producten"

Een jobadvertentie in de krant bracht Lisette Schroeders in 1993 naar Ebema. Vooral uit nieuwsgierigheid. Vandaag staat ze aan het hoofd van de verkoopafdeling die actief is op de openbare markt. Ze blikt met veel plezier terug op een kwarteeuw in de betonindustrie. “Door de jaren heen zijn we hard gegroeid. De toekomst? Die is uitdagend. Dat maakt het zo interessant.”

Lisette was in 1993 niét op zoek naar een nieuwe job. Maar een jobadvertentie van een bedrijf op vier minuten van thuis trok haar aandacht. “Ze werkten met een selectiebureau! Dat was erg uitzonderlijk in die tijd. Ik stelde me eigenlijk gewoon kandidaat om mijn marktwaarde te ontdekken. Puur uit nieuwsgierigheid! Intussen zit ik hier al meer dan 25 jaar.”

We bepalen het straatbeeld

“Uiteraard is alles grondig veranderd. Het verkoopteam bestond destijds uit 5 medewerkers. Vandaag zijn we met 23! Het aantal producten was ook veel beperkter. De transitie gebeurde gestaag. Elk jaar kwamen er nieuwe producten bij. Ik heb zowel voor Ebema_Stone&Style als Ebema_LivingCity gewerkt, maar voel meer affiniteit voor de openbare markt. Ik ben fier om Ebema-producten te spotten als ik in een stad wandel. Eigenlijk bepalen wij het straatbeeld een beetje mee, hé.”

“Ik kijk meer naar de grond dan naar etalages als ik door een stad slenter. Om te weten of ik over Ebema wandel”

Beton met meerwaarde

Van sleur is geen sprake. Ook niet na 25 jaar. “Het is dan ook veel meer dan ‘beton verkopen’. We zetten fors in op innovatie en kwaliteit, op advies en expertise, op cocreatie en maatwerk. Zo creëren we veel meerwaarde bovenop de producten die we verkopen. We zoeken gerichte oplossingen voor onze klanten. Zo maken we het verschil. In het Ebema_CreativeLab combineren we – in overleg met (landschaps)architecten en bouwheren – functionaliteit en esthetiek tot fraaie resultaten. Dat geeft voldoening. Net zoals het binnenhalen van een project. Klein of groot!”

Tijd voor soep!

Wat Lisette ook apprecieert is dat de bedrijfswaarden ondanks de forse groei nooit veranderd zijn. “Het is een eerder vlakke organisatie, waar iedereen open kan praten. Van in de fabriek tot op directieniveau: iedereen wil topkwaliteit. Die verbondenheid siert. Het familiale karakter uit zich ook in de solide structuur”, legt Lisette uit. “En er zijn verschillende initiatieven die de sfeer op de werkvloer verbeteren. Een kleine attentie bij Internationale Vrouwendag, bijvoorbeeld. En elke weekdag verse soep. Een klein gebaar, maar wel mooi. En lekker!”